onsdag 23 december 2009

Allt det här är väldigt bra...men

Nu tjatar jag igen, jag vet. Förlåt, så här dan innan julafton och allt.

Jag fortsätter skylla på att jag inte kan låta bli.
Den här artikeln är väldigt bra, jag håller med...MEN!

Vi vet ju det här?
Är det inte så att samhället verkligen jobbar för att kvinnor ska våga anmäla allt från våldtäkter till våld i hemmet? Det går inte snabbt och många resultat är inte vad man hoppades på. Men det görs.

...och så fort man säger att även kvinnor är våldsamma så kommer andra kvinnor och säger att enligt statistik hit och statiastik dit så är det betydligt fler kvinnor som får stryk av män än tvärt om.

Då kan jag säg att den statistiken ljuger. Hur många män tror ni ens har bemödat sig med att försöka anmäla sin flickvän, sambo, fru för misshandel?
..och tror ni verkligen att det stackars lilla antal som faktiskt orkat har blivit hörda och betrodda?

Hur många män tror ni står anklagade för kvinnomisshandel idag när allt de egentligen gjorde var att ge tillbaka en enda gång, på alla de slag han själv fått ta emot?

Det är ju bara att se på Paul Anka. Han berättar idag hur han blivit slagen av sin fru, fått sy åtta stygn men ändå valt att tysta ner det (citat); För att det är generande, precis som det är generande med allt hennes sexprat i tv. (slut citat)

Jag vill inte läsa mer om mäns våld mot kvinnor. Jag vill få höra lite siffror på hur vanligt det är att kvinnorna slår sina män...eller misshandlar dom psykiskt. Vilket ofta sätter betydligt djupare sår i själen än vad slagen gör.

Det önskar jag mig nog mest av allt av tomten. Kanske till och med mer än den där tv:n.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr har ROKS byggt hela sin värdsbild på gamla fördomar där män alltid är de onda förövarna och kvinnorna alltid de oskyldiga offren. Därav det ständiga förminskandet av män som offer och ältandet av män som förövare, där alltifrån skeva tolkningar till rena lögner och uppdiktade historier ingår.
Ytterst få i PK-sverige vågar ifrågasätta eller ens göra något så enkelt som att kontrollera fakta för att få tillbaka debatten på rätt spår.

Andreas

Robin (du vet, från Finland) sa...

Det där har jag sagt länge... men å andra sidan så är det först när en tjej säger det samma som det får nån tyngd över huvudtaget. Mörkertalet är betydligt större för männen än för kvinnorna, eftersom män i samhället har press på sig att vara macho och tröskeln blir således högre. Jag kunde skriva ett kilometerlångt inlägg om det här, men jag tror jag besparar dig, eftersom det här är ett äldre inlägg :P Roligt att du håller med mig, Lisa :)