måndag 26 oktober 2009

Omänsklig?

När jag körde till jobbet idag så hade rödljuset pajat vid en korsning.
Jäkla skit tänkte jag, nu kommer jag aldrig till jobbet.
Jag har väjningsplikt och gatan jag ska över är tungt trafikerad.

Mitt i korsningen står det en bil, den står helt galet. Jag tänker att det är nån gammal gubbstrutt som tagit sig vatten över huvudet. Han blinkar vänster och står så långt ut i gatan att det är förvånande att någon kommer förbi alls.
Plötsligt blir det en lucka och jag kan lättad smyga över till andra sidan gatan utan problem.

Då ser jag att gubbstrutten inte alls har kört ut och ställt sig galet, han har fetsmällt rakt in i rödljusstolpen på andra sidan.
Där ligger splitter och bildelar överallt. Gubben själv står bredvid och bara tittar på förödelsen.
En kvaddad bil, kaos i trafiken och ett välbehövligt rödljus som inte funkar.

Jag bara kör vidare. Fast jag känner mig lite olustig. Borde jag ha stannat?
Jag tittade inte ens om någon annan hade hejdat sig i morgonstressen för att hjälpa stackarn.
Jag vet inte ens om någon ringt polisen.

Likförbannat kör jag vidare, rycker på axlarna och tänker att någon stannar säkert.
Någon annan...
Någon som inte är jag.

Jag borde ha stannat.

Inga kommentarer: